Eseuri

 


DESPRE BIOPOETICA ANILOR NOȘTRI - niște întrebări

 Poate că vorbim amplu și cuprinzător de biopoetica acestor ani în poezie...Primele două decenii din secol aproape au trecut și  în poezie s-au acumulat o multitudine de stiluri lirice și o multitudine de poeți: cei dinainte de revoluție care și-au eliberat acum fostele cenzurări, explodând un limbaj ținut sub lacăt și cei noi, tineri nonconformiști, gata să răstoarne vechile canoane, gata să exploreze limbajul nou, evadat din suburbii, din stradă, influențat de hip hop sau de literatura vampirică. Unii au fost numiți mizerabiliști, alții, fracturiști. Critica literară, devastată de sutele de apariții editoriale, a puțin clacat, lăsând pe ecran tot optzeciștii și azi în vogă, după 30 de ani. Limbaj licențios, fracturism, dezagregare, stridență, disonanță, cacofonie, subcultură, degenerare sunt doar câțiva termeni de calificare a tot ce a inovat sau experimentat douămiismul în lirică.

Dar suntem o generație în literatură? Ne detașăm printr-o anume tehnică? Putem deveni un curent literar?

Părerile sunt foarte diverse și contradictorii sau trunchiate, partizane, sau cu interes de grup. Critica de azi nu numai că nu a reușit teoretizarea noilor stiluri de a scrie liric, nu a reușit o definire, o structurare a poeziei de azi, ba, dimpotrivă, lucrând individual, a reflectat o literatură lirică împrăștiată, întâmplătoare, la bunul gust al miilor de poeți, susținuți și ei de unul, de altul, cum s-a putut aranja fiecare.

Alexandru  Goldiș,  recenzând volumul  Rețeaua. Poezia românească a anilor 2000* al Grațielei Benga, care “ar fi constituit, cu siguranță, un mic eveniment literar.”, face o hartă, de pildă, o hartă a poeziei douămiiste... Cu nume chiar, și cu mențiunea hazardată că: '' Așa încât se poate spune, fără teama de a greși, că cine nu e menționat în volumul Grațielei Benga nu există în poezia actuală.''            

Este cel puțin ciudat, zonal vorbind, că volumul este editat la Editura Universității de Vest, Timișoara și numai de acolo, observând, doi doctori în filologie, Mirela Borchin și Florin-Corneliu Popovici, profesori la Universitatea de Vest,  vin cu studii critice și exegeze pentru doi poeți bănățeni de excepție, care deschid tehnici noi în estetica literară: Eugen Dorcescu și Ana Pop Sîrbu…sunt doar două exemple, dar oare afirmațiile ce se vor critică literară nu sunt complet generaționiste? Cine pe cine scoate din literatură? De ce se fac liste incomplete? De ce anume stiluri care se demonstrează morțiș a fi pioniere în inventivitate stilistică sunt agreate? Trăim o poezie diversă, orientată spre exprimare diversă, eul liric de azi nemaifiind constrâns de norme și cenzuri. Se scrie clasic, se scrie romantic, se scrie suprarealist, dadaist, rococo și impresionist. Se scrie individual și dacă această personalizare ubicuă din poezia română nu-și mai poate afla hățuri, frâie, teleguțe, în teoretizare literară, nu înseamnă să anulăm talente, excluzându-le din literatură.

 

O anchetă literară găsită în nr. 6 al Revistei Poesis Internațional, o provocare a lui Răzvan Țupa pentru scriitori în vogă:  Şerban Foarţă, Chris Tanasescu, Gabriel H. Decuble, Florin Dumitrescu, dezbate tehnicile literare actuale... Întrebarea:

Cum consideri că a evoluat condiţia formelor fixe şi a instrumentelor clasice (ritm, rime) în poezia pe care o citeşti sau o auzi în ultimii ani? are răspunsuri- ancheta - care frizează relativismul, prin subiectivismul lor; percepem diferit, firește. Florin Dumitrescu este, însă, concret:

 

“Se simte un reviriment al formelor fixe. În ’97, când am debutat cu Ana are mere, mai toţi criticii spuneau că rima e perimată, că risc să fiu expirat şi patetic, dacă abuzez mă cantonez în sonete şi versificaţii alambicate. Cei mai toleranţi admiteau formele fixe doar cu funcţie ironică, parodică: le poţi folosi, spuneau, doar în măsura în care semnalizezi clar că faci mişto de istoria literară şi nu te iei prea în serios ca poet clasicizant. Doar că nu e aşa de simplu. Nu poţi explora serios ironia, fără să treci în partea cealaltă, în emisfera sumbră… Şi, se ştie, nici umorul nu se susţine de unul singur, fără pandantul durerii, al suferinţei. Dacă ar fi fost să-i ascult până la capăt, aceiaşi critici mi-ar fi reproşat că rămân un simplu epigramist… Ce s-a întîmplat în ultimii ani mi-a dat curaj. Am văzut că Brumaru şi Foarţă „rulează”; am văzut că Soviany şi Bican îi prind din urmă; iar Dinescu e deja în empireu!… L-am descoperit pe Acosmei, cu ale sale Sonete în x, precum şi pe Chris Tănăsescu, care e un fenomen! Mai sînt şi alţi poeţi minunaţi, precum Sorin Gherguţ, care jonglează undeva la graniţa dintre stiluri şi retorici. (Scuze celor care mi-au scăpat.) Am văzut că manierismul şi neomanierismul sînt prizate mai mult tocmai de către generaţiile cele mai tinere, fracturişti, douămiişti, atât de diferiţi în aparenţă ca opţiuni estetice. Am descoperit că piaţa de poezie actuală e mult mai tolerantă, mai deschisă către acceptarea şi receptarea diferenţelor, a alternativelor.” Florin Dumitrescu

Alexandru Matei în Observator cultural, nr.26/2005 spunea că în “poezia românească din ultimii ani s-au afirmat două noi curente « omologate »: minimalismul şi « mizerabilismul », ambele moştenitoare, chiar dacă polemic, ale biografismului optzecist dar şi, adesea, ale expresionismului şaptezecist. Minimalismul a fost năşit de papa textualismului românesc, criticul Marin Mincu. În ordine strict cronologică, minimalismul urmează « mizerabilismului » şi se cuvine să ne oprim asupra modului în care reprezentanţii lui au incercat să decupeze si să ocupe un spaţiu important în poezia românească de azi.”

Marieta Găurean într-un eseu documentat, în care citează diverși autori eseiști la tema scriiturilor contemporane vorbește despre un Naturalism-minimalism în poezia douămiistă - Boema nr. 1/ 2012

Hățișul în care se zbate critica noastră literară azi duce la concluzia că nici nu mai este nevoie de o gândire globală, literatura contemporană nu mai are nevoie de o poză macrofotogenică. Trăim o biopoetică...

Așadar,  am putea spune că stilistica acestor ani în poezie mizează mult pe o bioexprimare, poezia vieții, pe expresia corporalității, conștientizarea meditativă a atomului individual corelat cu societatea și natura...Și nu mai este bătrâna 'comuniune cu natura' ci o evoluție poetică a organismului uman însuși...nu mai suntem doar 'frate cu natura', ci ne-am transformat în natura poeziei. Părțile noastre trupești au devenit creatoare de poezie, ca și cum poetul ca ființă fizică nu mai face poezie, ci el, integral, cu vene și sânge, este poezie de viață, viața fiind poezie. Este o treaptă superioară a spiritualității umane, în general și a celei poetice, în special. Ion Tudor Iovian ar fi reprezentativ biopoeticii contemporane:

''un mărunt şi trecător eveniment biologic

îmbolnăvit de poezie

comment t’appelle tu kak tebia zavut what’s your name

cruci şi dumnezei şi electrificaţia cui te-a făcut

răspunde

răspunde

TE ROG

dar ii văd făptura de lumină şi carne vânătă şi zgârciuri

cu ombilicul sângerînd

încă

legat de inima mea

de creierul meu''

Minimalism, naturalism, biopoetică...în forme fixe sau vers liber, mii de volume de poezie absolut individuală, dincolo de încercările de teoretizare ale criticii, nu fac decât să mențină poezia la statutul său milenar. Să nu ne îngrijorăm! Să nu dăm cu barda în poezie...Cenaclul Lira21, pe care-l îndrum de aproape zece ani, ar fi un exemplu de bună biopoetică. Liriștii scriu, în genere, meditativ, biomeditativ și nu i-aș spune naturalism, ci, mai degrabă, exact, biopoesis. Voi exemplifica prin poetica consacrată deja a câtorva membri ai noștri, care, de-a lungul anilor și-au format un stil autentic și sunt foarte activi în sfera online a poeziei.

George Gîtlan, un poet al adulării femeii și a iubirii, face din elementele fizice, adevărate ziceri strălucitoare: ''sânilor tăi atât le-aș spune/ dați-mi un sfârc de lumină/ și se vor tămădui ochii mei.'' George Gîtlan scrie simbiotic cu iubirea pentru feminitate, ca arhetip inspirațional, în totalitatea lui organică. Poezia nu este decât expresia imnică a misterului ancestral feminin, iar erotismul ridică la rang imperial trupul femeii.

''Poeții

niște slăbiciuni 
puși în fața unei perechi de sâni 
nu mai răspund de cuvintele lor 
și cuvintele se dezic de ei 
până la ultima literă dezbrăcată 
de orice alt înțeles''

Carmen Tania Grigore, o poetă a sensibilității și admirației, folosește metafora cu inserții anatomice în sensul cuprinzător existențialist, realist organic…Biologia ființei este poezie:

“când umbra aceea revine
de nicăieri
și crește spre cer
asemenea unei
amnezii totale

bâjbâi după inima mea

ca și cum                   
aș căuta un chibrit
să deslușesc
cine-mi consumă respirația”

sau

 dacă nu am avea aceeași grupă de sânge
ne-am împrăștia în contratimp
edecari către o lume imaginară
incompatibili cu așteptarea”

Meditațiile Taniei Grigore țin de străfulgerarea gândului prin trup, elementele sale fiind poetizate delicat, buze, respirație, sânge, într-0  etalare fraternă cu metafora reflexivă.

CssâȘi totuși...Nu coborâți ștacheta, domnilor poeți și doamnelor poete!

Primesc multe volume de poezie cu intenția expeditorului de a-i scrie o recenzie, cu toate că repet mereu că nu sunt critic literar ci un cititor atent, cu propriile mele gusturi lirice sau epice. Acolo unde îmi place scrisul cuiva, scriu, acolo unde văd intenția de a se îmbunătăți scrisul, încurajez, dar fac recenzii acolo unde mă entuziasmează calitatea unui scris.

Spunea profesorul Petre Isachi la una din serile noastre literare:

-         Nu s-a schimbat nimic în literatură de 2000 de ani.

M-a întristat afirmația acestui bun critic literar, dar nu m-a convins. Tocmai acesta este dezideratul, să inovăm exprimarea, să rafinăm și să sublimăm arta cuvântului. În ultimii ani, puzderie de poeți au publicat mii de volume de poezie, o statistică a isbn-urilor și editurilor apărute în Biblioteca Națională a României  ar depăși orice pronostic în domeniu.  O evaluare a întregului publicat de 20 de ani încoace este imposibilă cu atât mai mult cu cât tirajele sunt modeste, iar numărul de cititori este infim. Revistele de profil, deși au crescut și ele ca număr, dar nu în calitate, nu mai prididesc cu promovarea, neținând seama de calitatea literaturii promovate ci doar de numărul cât mai mare de promovați.

În plus, observ, comparativ nu mai departe de 10 ani în urmă, o anume delăsare a evaluărilor corecte, de bun simț literar, la criticii literari profesioniști care scriu laudativ despre versuri slabe, banale, impunând mediocritatea prin reviste de renume.

De ce, domnilor? Am ajuns la stadiul că oricine știe să scrie cu taste sau pix poate fi numit poet? Suntem atât de toleranți cu ceea ce citim încât dacă vedem 4 versuri = un catren, numim autorul poet, îl publicăm în revistă, îi dăm o diplomă, un premiu, etc?

Nu coborâți ștacheta, domnilor poeți și doamnelor poete!

 Scriitorii sunt pionieri, își găsesc propriul stil de exprimare, îl rafinează prin multă lectură comparativă, prin lectură de critică literară și obligatoriu lecturi din domeniile care îl pot inspira pe scriitor, filozofie, artă, religie…cât despre publicări cu greșeli gramaticale, ar trebui să fie indicele eliminatoriu principal.

 

Aud mereu refrenul:

Poeții adevărați se discern, istoria literară va refuza nulitățile…să fim serioși! azi lucrăm pe internet și un poet slab, cu versuri de nota 2 are 5000 de prieteni și sute de mii de like-uri pentru frunză verde și-o cireașă. Un poet excepțional e citit doar într-un cerc restrâns și de obicei nu își face reclamă pe rețelele de socializare ci accede grupări elitiste, nu participă la concursuri, la top ten, la dicționare de scriitori și-atunci unde este dreptatea artei? În bani? În funcții politice vizibile? În pile și relații?

 Mai există o anume demnitate a scriitorului? Dar a criticului literar?

 Cristina Ștefan

 ***


Cristina Ștefan, 2020  


Mă întreb și eu despre  perspectiva mea literară la începutul rotundului an 2020...După atâția ani efervescenți, vreo 12, cu 22 de volume de autor publicate, 3 romane, 3 volume de recenzii și critică literară, multe de poezie, după editarea pe ARTBook a peste 50 de titluri și multe debuturi reușite, o activitate jurnalistică la care unii sunt uimiți, cele două site-uri Cenaclul Lira21 și usrbacău. ro, ar mai fi cazul să continui? Sau ar trebui să-mi iau un răgaz de odihnă... Sunt activități ale mele care impun continuitate, cele două site-uri și activitatea de redactor la trei reviste importante: Plumb- Bacău, Mărturii culturale- Satu Mare și Cetatea lui Bucur din București. Dar este o activitatea la care nu aș renunța: descoperirea tinerelor talente literare și promovarea lor. Apoi,  grupul literar de pe Facebook, Uniunea Scriitorilor Filiala Bacău. Să ne cunoaștem scriitorii“ îmi ocupă toate diminețile, cu noutăți culturale  transmise, evenimente băcăuane, aniversări, aprobare sau dezaprobare de postări. Așadar aș face o pauză de publicații personale, deși lucrez la două cărți: una de versuri, și un roman, scris în mulți ani, prima parte fiind deja publicată din 2010. Primul titlu: Caz clasat. Este un roman satiric, acțiunea lui este dincolo de timp, așa cum este umorul, arhetipal. Personajele sunt tipologii printre care trăim,între realitate și ficțiune. Deocamdată l-a citit prozatorul Dan Perșa, pentru că am încredere în discernământul său critic și-n acel Da de aprobare. Merg înainte...cu nădejde în Dumnezeu. La mulți ani, colegilor de breaslă și multe realizări de talent în literatură!

 Cristina Ștefan 

***

Despre plagiat           


           

 I – Caracterizaţi, vă rog, pe scurt, utilitatea demersului.

           II – Ce este plagiatul?

 1 – Omagiu adus operei unui congener, prin preluare riguroasă a unei părţi mai mari sau mai mici din ea, cu sacrificare altruistă a propriilor modalităţi şi mijloace de exprimare?

2 – Simplă recunoaştere, din partea unui intelectual onest şi discret, a valorii operei altuia, - care a avut norocul să trateze deja o temă interesantă?

3 – Promovare insolită şi plină de riscuri a unei opere mai mult sau mai puţin valoroase?

4 – Infracţiune blamabilă, sau dovadă peremptorie a efortului de desăvârşire intelectuală personală, în interesul comunităţii, din partea autorului secund?

5 – Cireaşa de pe tortul Raptului Românesc, sau… banal pişicherlâc intelectual, fără consecinţe morale?

 Cu alese mulţumiri pentru că aţi avut bunătatea să-l ascultaţi, acelaşi respectuos

                                                                         Viorel Savin

Răspuns, Cristina Ștefan

 I. A vorbi despre plagiat ca analiză, presupune un rechizitoriu peremptoriu fiind catalogat de Codul civil și într-un timp chiar de Codul penal, o infracțiune cu măsuri clare de sancționare.

Întrebările ulterioare i-ar da totuși circumstanțe atenuante sau măcar interpretări ale faptei ticăloase, justificări sau motivații, definiții,  funcție de context, conjucturi, subiecte. Dar fapta de a plagia este restrânsă la o faptă de furt și pedepsită ca atare, deși astăzi se practică în toate domeniile, de la site-urile de socializare până la lucrări de doctorat, în varii domenii.

Plagiatul este definit în DEX foarte clar:

Operă literară, artistică sau științifică a altcuiva, însușită (integral sau parțial) și prezentată drept creație personală. [Pr.: -gi-at] – Din fr. plagiat. 
Sursa: DEX '09 (2009) |

 În ultimul deceniu, odată cu democratizarea domeniilor culturii, a mediului universitar, a editurilor, prin descentralizarea publicațiilor și anularea cenzurii lor, plagiatul a devenit un fapt concret al oportuniștilor, al celor interesați de cariere, fie ele politice, literare, științifice, iar mediul online a facilitat informarea și utilizarea surselor multiple bibliografice la discreția infractorilor de gen.

 Și totuși există cazuri celebre de plagiat care au beneficiat de inginerii avocățești prin care unui plagiat, deși dovedit ca preluare mot-a-mot de la un alt autor, i s-au găsit interpretări favorabile plagiatorului, acesta rămânând nepedepsit. Consecința este mai gravă prin deturnarea   drepturilor de autor, în aceste cazuri. Ultimul caz la care mă gândesc a fost cel al avocatului Florin Ciutacu, despre care am citit pe internet că a dat în judecată Guvernul României pentru plagiat pentru că în  noul Cod civil au fost copiate pasaje din opera acestuia,  „Codului civil adnotat”.  Nu i s-a dat câștig de cauză cu motivația fundamentată pe așa zisa teorie a oglinzilor prin care:

 „Faptul că legea, în general, şi, prin reducere la special, Codul civil reprezintă o oglindă a societăţii, reflectarea evoluţiei sale, iar ideile şi adevărurile generale, îndeobşte cunoscute nu pot constitui obiect al dreptului de autor. (...) Fraze, în forme mai mult sau mai puţin apropiate celor aparţinând reclamantului pot fi regăsite şi în alte tratate, tocmai pentru că principiul este atât de larg cunoscut şi acceptat, or de principiu, nu este plagiat dacă se reproduce o idee comună, pe care o găsim în mai toţi autorii de aceeaşi specialitate.”sursa,Internet

 Fără a  contrazice o instanță demnă de tot profesionalismul juridic, rezultă că plagiatul ar trebui tratat diferit de la un domeniu la altul ca legislație, distincția fiind făcută punctual atât ca abordare cât și în conținut.

  II.

  1. Dacă se referă la literatură, un omagiu adus unui autor se poate face legal prin citare, comentarii, parafrazare, toate explicite și explicitate. Sunt nenumărate lucrări literare dedicate, în care opera omagiată este scrisă cu ghilimele. și în celelalte domenii o operă a unui autor poate fi disecată, extinsă, contrazisă prin citate și comentarii. Un omagiu prin furtișag de expresii sau preluare riguroasă rămâne un plagiat veritabil.

 2.Simpla recunoaștere a unei opere literare are metodele ei bine stabilite, deși și acestea ar trebui normate legal, prin recenzii, exegeze, note critice, eseuri, punctând că ar trebui acordul autorului pentru citare. Cunosc un caz între scriitori cu o acuzare de plagiat și drepturi de autor când deși prezent la un interviu de bună voie, intervievatul nu a fost de acord cu publicarea interviului și în momentul în care cel care i-a luat interviul l-a și publicat într-o carte, s-a ajuns în instanță. Și aici ar trebui măsuri legale de accept, de contractare, de prevenție a unor astfel de cauze.

 3.Promovare prin însușire a unor drepturi de autor? Este greu de acceptat, pentru că în toate cazurile de plagiat se presupune și se acuză un furt, o faptă penală.

 4.Un autor secund nu există, autorul este unic, tot ce-i urmează ca acte de dezbatere, de preluare, de inovare, a operei primare( inițiale) îl va avea ca incipit.

 5.Consecințele morale există, mai mult sau mai puțin, funcție de raftul pe care  stă autorul în ierarhia valorilor recunoscute. În genere un plagiator este și un om lipsit de caracter și nu va avea propriile consecințe morale, va merge mai departe în oportunismul său, de aceea pledez pentru o măsură coercitivă exemplară dar și pentru interzicerea unor drepturi de publicare sau de participare culturală sau științifică după caz.

 În loc de încheiere, vă mulțumesc și dacă mi-e permis un zâmbet de concluzie și aș zice că întrebările sunt metafore urzicătoare, sunt, puțin zis, eufemisme la adresa plagiatului ca faptă reprobabilă, demnă de o cazuistică penală. Am convingerea că simțul umorului dumneavoastră a iscat acest interviu iar respondenții vă vor satisface dramatic, umoristic, într-o ședință virtuală de combatere organizată a crimei. Cu binețe,

 Cristina Ștefan, 21 nov, 2015, Bacău


***


Modalități de dezvoltare a creativității- 


exemple de bună practică - cerc pedagogic 18 mai 2018

 

Ce este creativitatea? Un proces mental cu care ne naștem sau un exercițiu mental pe care îl putem dezvolta? Picasso spunea: Orice copil este creativ. Problema este cum să îl faci să rămână aşa şi când creşte”.  

În ultimii ani, creativitatea ca discuție, ca stare, ca disciplină de învățare  a devenit un produs aproape comercial. Toată lumea dezbate problema creativității, sunt profesori în universități care predau 'creative writing', Cambridge, Oxford și până la grădinițe, unde educatorii se familiarizează cu noua metodă de predare care impulsionează de la primii ani creativitatea copiilor.  La noi, prozatoarea Doina Ruști predă un curs de scriere creativă la Facultatea de Limba și Literatura Engleză din Universitatea București.  Pe internet, sunt mii de cursuri, sute de spicheri, de materiale explicative, filme și practici în marea lecție de creativitate.

De fapt, pot spune după o îndelungată experiență atât artistică, literar-artistică, dar și după o muncă în domeniul economic de aproape 40 de ani, că orice om este creativ. De ce nu putem toți fi imaginativi, inventivi, de ce nu putem exprima artistic, sau în orice alt domeniu, forța noastră de creație? Răspunsul ar fi vast și ne duce cu gândul la lipsa educației în acest spirit, la rutină, la comoditate, la sărăcie, la opțiunile greșite în viață.

O altă întrebare ar fi: se poate preda didactic creativitatea, dacă ea vine din genele noastre, din AND-ul fiecăruia, mizând pe capacități absolut individuale?

Cred că predarea creativității s-ar constitui în exerciții stimulative dar practica, impunerea, definirea în termeni pedagogici ar contraveni liberei exprimări. 

 Atunci cum punem în practică marea lecție de azi a creativității, vorbind de copiii noștri?

 Răspunsul meu ca scriitor, ca fost copil creativ, acum înspre amurgul vieții și după o experiență de îndrumare de peste 10 ani în sporirea- în literatură-  a creativității  oamenilor, adulți și copii ar fi:  Ne naștem creativi. Cum continuăm să trăim creativi, depinde de mediul de învățare și exercițiu.

Tocmai în această sferă, a învățământului,  problemele sunt disputabile. De câțiva ani buni, circulă niște definiții care au devenit clișee:  

-      Azi, sistemul nostru educațional se confruntă cu factori perturbatori, fie provenind din structurarea manualelor impuse, învechite ca informație, fie ca elemente de dezavuare a învățatului versus aplicarea acestor cunoștințe ca utilitate viitoare: 'de ce să învăț  toate astea? Eu trebuie să știu să fac bani și atât'; fie din perpetuarea unor generații dezinteresate în educație și cultură: dacă mediul familial este frust, ignorant, copilul va avea aceleași tendințe, cel puțin în primii ani de educație.

-      Un alt factor criticat, controversat ar fi internetul și jocurile pe calculator…Se perpetuează definiții ca:

- În epoca internetului și a jocurilor pe calculator, creativitatea copiilor noștri, spre deosebire de generația noastră, suferă de un soi de dirijare informațională la care, știm bine, copiii și tinerii au adevărate simptome de dependență. Este un mare semnal de alarmă pentru noi, pentru ei, care implică viitorul mental al acestor generații, deci progresul omenirii în civilizație și cultură.  

- Aceste jocuri pe calculator pot stagna, pot mecaniciza, procesele de intuiție și raționament ale tinerei generații, dezvoltând în pondere, violența, agresivitatea, câștigul cu orice preț, victoria fără scrupule. Și totuși atracția către acest mod de a petrece ore în șir, butonând pentru a mai sări la un nivel superior, pentru a mai câștiga puncte, este nelimitată.

Și totuși aceste afirmații pot fi relative și ceea ce este relativ aduce speranță și liniște măcar temporară…Toate aceste definiții motivaționale ar putea fi combătute, contrazise prin însăși creativitatea noastră, a tuturor, începând din copilărie și până la senectute.  Am putea folosi toate aceste instrumente pentru a deveni creativi. La urma urmei înainte de descoperirea roții nu era nimic care să ne învețe transportul…

 Intr-un articol pe internet, reclamă sau nu, partinic sau nu - nimeni pe internet nu garantează temeinicia sau originalitatea unor afirmații - se spun lucruri pozitive despre jocurile video, dar nu și în privința dezvoltării creativității. Astfel, un profesor de la Universitatea Nottingham a scris într-un jurnal medical că “jocurile video ar putea ajuta copiii cu tulburări de deficit de atenţie. Cercetările indică faptul că copiii ar putea dobândi abilităţi sociale, îi ajută să îşi câştige încredearea în sine sau le pot spori creativitatea.

Cele mai multe jocuri detemină jucătorii să depună eforturi şi să ajungă la un nivel mai dificil care prezintă noi provocări şi luarea unor noi decizii. Astfel, jocurile motivează şi dezvoltă abilităţile cognitive. Cele mai multe jocuri video necesită reacţii şi decizii rapide, care pot însemna diferenţa dintre viaţă şi moarte în mediul virtual. Neurologii de la Universitatea din Rochester din New York susţin că jocurile acţionează ca un simulator pentru procesul de luare a deciziilor oferind jucătorilor mai multe şanse de a deduce informaţiile din mediul lor şi forţându-le să reacţioneze în consecinţă.”

Alte beneficii demonstrate clinic de neurologi și psihiatri ar fi:

-      Persoanele care suferă de cataractă îşi pot îmbunătăţi vederea jucând jocuri first-person shooter, precum Call of Duty sau Battlefield. El consideră că aceste jocuri au un ritm atât de rapid încât au nevoie de o cantitate extremă de atenţie. De asemenea, ele pot produce niveluri ridicate de dopamină şi adrenalină.

-      Jocurile ajută copii bolnavi sau care au leziuni. Ele pot distrage mintea de la durere şi disconfort. De aceea, multe spitale încurajează copii şi pacienţii care sunt în cursul unor tratamente dureroase să joace jocuri video.

-      Un alt studiu al Universităţii din Iowa arată că doar două ore de joc pe săptămână poate ajuta la încetinirea gradului de degradare mentală, asociată cu procesul natural de îmbătrânire. „Fie că este vorba de un joc complex sau nu, jocurile necesită energie mentală şi abilităţi pentru a le juca” a declarat Jason Allaire, un profesor de psihologie de la Universitatea din Carolina de Nord.

-      Un studiu făcut de Cybertherapy şi Telemedicine arată că jucătorii care au suferit de probleme de sănătate mintală, cum ar fi stresul şi depresia au fost capabili să-şi exprime frustrarea şi agresivitatea în jocurile video, iar asta a arătat o ameliorare remarcabilă. (sursa: articol pe internet)

Dacă toate aceste posibile beneficii vizează terapia, ameliorarea unor boli, cum pot ele - jocurile - să dezvolte creativitatea și care mai este rolul dascălilor, părinților, îndrumătorilor, educatorilor? Evoluția și transformările informaționale sunt un lucru dat și devine unul sine qua non pe zi ce trece. Nu ne rămâne decât să devenim, noi dascălii, școala, părinții, factorul promotor al creativității. Știu! Programa școlară! Știu, constrângerea manualelor, a regulamentelor, metodele pedagogice obligatorii, treptele de parcurs în funcție de anul școlar  etc…dar suntem siguri că aplicăm tot ceea ce avem deja la îndemână în mod creativ?

Experiența mea de îndrumare a creativității mi-a adus satisfacții nebănuite vreodată…Ce am făcut concret? Cum am pus în pracțică pasiunea mea pentru scris și citit, pasiune demonstrată din copilărie, dar din care nu mi-am făcut profesie…

În anul 2008, fiind activă pe rețele literare, în unele eram administrator, în altele colaborator, comentator, am înființat un site pentru tinerii scriitori: 'Cartea tinerilor scriitori'. Intenția mea inițială a fost să ajut tinerii talentați să devină vizibili, să-i promovez, să le asigur recunoașterea în literatură. Lucrurile au mers însă singure spre dezvoltare, au venit în site profesori de limbă română, învățători, scriitori de renume, critici literari, astfel că în 2009 ne numeam deja 'Cenaclul interactiv, Lira21', cu 500 de utilizatori, zeci de mii de texte comentate în sute de mii de postări. În acest site am peste 30.000 de comentarii la text. Rezultatele acestei activități laborioase sunt peste așteptările oricărui îndrumător de cenaclu. Scriitorii cu care am purces la drum sunt azi recunoscuți, au multe volume publicate, și-au făcut la rândul lor cenacluri, îndrumă, au devenit critici literari…'Liriștii', cum ne spunem noi în literatură, iau majoritatea premiilor la concursuri naționale, internaționale, în revistele de literatură țin pagini întregi, au devenit membri ai Uniunii Scriitorilor sau ale altor asociații de scriitori…În acești 10 ani am tipărit 8 ceasloave de poezie și proză, am organizat concursuri tematice, am editat prin editura mea ARTBOOK, zeci de volume de autor…'Școala blândă de poezie' cum a fost supranumit cenaclul meu este foarte activă și azi. Copiii de atunci au devenit studenți la universități sau dacă au ales altă profesie, mai scriu și azi. Mai presus de aceste rezultate remarcabile potențarea creativității în acest mare grup cultural a dus la solide prietenii, iar membrii noștri locuiesc în străinătate sau în colțuri diferite de țară…Unul din principiile aplicate a fost: citiți-vă cu atenție unii pe ceilalți, dar sfaturile să fie altruiste, de încurajare…Probabil că selecția mea a ținut cont și de caracterul uman cu care am rezonat și de aici succesul.

Al doua aplicație în munca pentru stimularea cretivității, a fost în calitate de profesor, timp de trei ani la Școala Populară de Artă Bacău, unde am îndrumat o grupă de copii, în scriere creativă. Copiii aveau între 9 și 15 ani, de aceea lecțiile pentru care m-am pregătit, cu plan de lecții și materiale ajutătoare au necesitat o atenție specială pentru a fi asimilate de vârste diferite, dar și de copii cu temperamente și aptitudini diferite. În toate orele noastre literare am pornit de la ceea ce învățăm școlărește dar aplicăm prin propriile prisme de înțelegere și interpretare. În toate lecțiile am avut parte teoretică și parte de creație.

Dacă am început ludic, prin a le cere copiilor propriile definiții la noțiunile de bază: artă, cultură, limba română, am încheiat prin exerciții mai dificile, dar copiii mei după doi ani și jumătate erau déjà pe un făgaș cultural deschis și dens. Lecții:

Au scris poezii, proză, au avut idei excepționale la a inventa propriile metafore, propriile narațiuni și au culminat cu scrierea propriei piese de teatru, jucată în fața oficialităților băcăuane, a profesorilor și părinților. Am marcat toată această activitate într-o carte, lansată așa cum se cuvine la Uniunea Scriitorilor din România, cu premii, diplome, medalii. Dintre sute de catarge, este o antologie care va rămâne în Biblioteca națională a României și va conta la viitoarele CV-uri ale copiilor, prin diploma acestui curs, indiferent în ce domeniu vor dori să-și manifeste creativitatea…

Activitatea mea pe care mi-am asumat-o ca pasiune și scop continuă. Concursuri, poiecte, cenacluri, cărți, antologii, lansări de carte, emisiuni televizate. Eu, personal, nu sunt un model de creativitate, scriu ca urmare a pregătirii mele, a experienței, a lecturii susținute la care nu am renunțat nicio clipă, dar nu rămân la propria mea satisfacție spirituală și culturală. Împărtășesc această pasiune cu cei care vor să rămână treji în preajma nesecatului izvor de cultură a umanității, literatura.  Vă mulțumesc și vă doresc sănătate, satisfacții profesionale și bucuria recunoștinței pentru dascăl.

 

Cristina Ștefan

 ***


Lumea de Crăciun


 Lumea noastră este una a exceselor: de la excesul de carte la excesul de înarmare, de la cel al medicamentelor, la cel al sexualității, oamenii nu au limite și nici cumpătare. Poate asta este tara autodistrugerii noastre ca specie. Există în om un spirit de imitație dus în paranoia, dacă un vecin și-a pus termopane, ne dăm peste cap să avem și noi, dacă și-a luat o mașină audi, musai să avem și noi, chiar dacă nu avem nevoie de toate acestea. Vine din invidia care ne sapă educația, temperamentul, relaționarea.  Un spirit gregar pe care scriitorii de sf îl preconizează fie apocaliptic, ca pe o pedeapsă a legilor universului care nu ne mai suportă, fie autodistrugător prin batjocorirea condițiilor climaterice și a atmosferei, apei, hranei.  Ambele ipoteze sunt valide.

De Crăciun, omenirea înnebunește cu totul.  Mult zgomot, mult sclipici, multă laudă de sine, multă teorie a ajutorului, a milei, a serbărilor cu colinde, și exagerat de mult fast. Coșuri de mâncare, cât pentru un sat întreg, aprovizionează  familiile pentru care jingle bels a devenit soneria de alarmă a cumpărăturilor.

Fie ca spiritul crăciunului...formula magică a urărilor și ele excesive...și care e spiritul acesta?  Alcoolism și burta țifoaie!  Cheltuială și dat din coate prin supermarcheturi,  selfie pe la brazi încărcați cu ornamente, mâncare, mâncare, mâncare... lumini colorate și figurine caraghioase. Exces! Nu sunt soluții de revenire pentru că, subliminal, s-a indus acest spirit al Crăciunului, unul industrializat și comercializat în interes economic și politic. Nimic nou, am asimilat noua regulă excesivă așa cum am asimilat noile învățături de a trăi, noua școală a definițiilor impuse întru consum, de oricare ar fi el: cum să te îmbogățești în 15 zile, cum să ai succes în afaceri, cum să te vimdeci de cancer, cum slăbești 50 de kg în 7 zile, titluri, titluri, titluri...trăim din titluri epatante și din imitații de viață, din lecții de viață date de noii escroci ai influeței gândirii umane. Dacă s-ar așeza grafic cele două funcții, cea a crăciunului comercializat și cea a sărbătorii creștine a Nașterii lui Iisus, liniile ar sugera decadența sărbătorii religioase comparativ cu cea comercială, în clar. Nu mai suntem demult creștini ci doar cumpărători nebuni la sfârșit de an.

Mai poate fi omenirea liniștită? Cumpătată? Educată în spiritul de a avea cât are nevoie? Nu! Excesul de nevoie nu poate fi ținut în frâu la oameni. Cel mai simplu este să observi comportamente în marile magazine. Se uită unii în coșurile celorlalți, le urmăresc, ia și tu, ia și tu...și de acolo, și de aia...În timp ce gândirea stagnează exact în vremea în care ar trebui să gândim ce este Crăciunul și cum îl sărbătorim? Gândirea și rezultatul ei ar trebui să ne răspundă de ce suntem pe marginea prăpastiei ca specie, de ce în lume se moare de foame, de cancer, de boli imunitare, de ce ne mai omorâm între noi în tăzboaie, de ce bogațilot nu le mai ajung miliardele? Și dacă vreuna din inteligențele lumii poate oferi soluții, faptice și trainice, fie ca spiritul crăciunului să-și împlinească magia...

                                                ***

 11 ianuarie 2022 - Azi spun: vin Zilele Culturii Naționale. Da, Mihai Eminescu, onor! Dar ce face fiecare român pentru a sărbători? Tot propriile elucubrații, fiind convinși că facem parte din Cultura Națională? Tot nesfârșitele dezbinări între vacciniști și antivacciniști? Tot pozele doamnelor care mai de care mai fashion? S-au alocat spații imense tenismenului vedetă...care au implicat oameni serioși de cultură. Serios? Încerc să rup rândurile, încerc să fac stânga-mprejur și să citesc, să citesc, să citesc... Este singura sărbătorire pe care o cunosc. În aceste nopți am citit trei cărți fabuloase, pe care le recomand. Cultura nu suntem noi singuri, nu suntem aruncați ici și colo într-o mare mulțime de analfabeți, de culturnici, de oportuniști. Dar pentru a nu fi, trebuie să renunțăm la acest egoism barbar, trebuie să citim și să promovăm adevărate valori, adevărate modele culturale. Și nu! Nu e de ajuns să postăm o poezie a lui Eminescu!

Mulțumesc, Petru Cimpoeșu, Herta Muller, JM Coetzee!


     
***

 Cartea Rodicăi Dascălu – Apa limpede a libertății – poezii


 A cincea carte a Rodicăi Dascălu îmi dă sentimental bun al continuității în poezie a autoarei care a făcut terapie lirică prin a scrie lecții de viață și a învinge astfel teama și boala necruțătoare. Așa după cum am scris la fiecare carte a sa și am învățat la rândul meu să iubesc viața, natura, oamenii, și acum doresc să îndemn cititorii în a-i percepe versul la reala lui valoare.  Rodica este omul care găsește în fiecare adiere de vânt, în fiecare aplecare de ramuri, în fiecare oră din zi sau din noapte, din anotimp sau din căminul ei, găsește, spun, un motiv de a trăi frumos și bine. Așa a scris toate cele patru volume de până acum, neobosită în a descrie și rescrie frumusețea vieții. În cel de-al cincilea volum, Rodica deja a devenit estet. Pur și simplu ne învață „arta de a trăi”. Cartea nu a fost susținută numai de mine: are o prefață excelentă a lui Marius Manta iar pe coperta IV considerentele a trei scriitori: Tincuța Horonceanu Bernevic, Petre Isachi și Mara Paraschiv.

Construcția volumului și coperta îi aparțin poetei Mioara Băluță.

Este un volum consistent alcătuit din două părți; Drumul cu plopi și Să ies din timp( prozopoeme).

 

Această artă de a trăi presupune răbdarea detaliului observat și perceput în tot ce conviețuiește cu noi, și nu numai oameni, animale și plante. Obiectele, fenomenele naturii, sentimentele, toate sunt demne de poezia lăuntrică a spiritului, până și moartea,  căci „moartea nu este opusul vieții./ în chiar miezul degradării/ pot apărea pepite de bucurie, /de rost/ de echilibru”.

De fapt, în acest volum se realizează metafizica vieții într-un mod nu numai contemplativ- liric, ci manifest, ca îndemn și vizibilitate: „renunțând la unele prejudecăți, /cum ar fi: nu știu, nu pot, nu înțeleg /sau nu mă voi schimba,/ apare o minune. se naște un alt orizont. viziunea vieții devine congruentă /cu resursele interioare./ lumina unui far alungă ceața./ la răspântie alegi.”

Cred că publicarea acestui volum a ales un moment potrivit acum, în amenințarea revenirii pandemiei cu alte variante agresive, în haosul politic și social, în deznădejde, depresie și ură ce au cuprins comportamentul românilor din ultima vreme…poezia este un panaceu care echilibrează și cumpănește atitudinile. Iată câteva idei de calmă gândire, ele se situează dincolo de realitatea imediată, merg la miezul devenirii umane, reflectă esența unui scop de a trăi:

 

-         viața continuă. ne sincronizăm cu însuși viul cosmic. numai așa înfruntăm obstacole depășim margini atingem trepte lăuntrice.

-         dincolo de perdeaua de nori văd seninul, oglindă în care privindu-mă, frica încetează.

-         doar așa pot descoperi grădina, locul magic unde frica de moarte se risipește, confruntarea se dizolvă într-o mare de armonii

-         că nu ești singur. prietenii sunt îngeri. poartă în mâini ramuri fragile de salcie. în preajma iubirii spaimele se risipesc

-         parfumul delicat al florii de măceș devine vehicul spre tărâmul nevăzut. închid ochii. străvezie la început o altă realitate prinde contur.

Toate aceste mesaje sunt menite să trezească conștiințe, să deștepte simțul admirației pentru frumusețe, bunătate, reverie, meditație și liniștirii spiritului. Să ne bucurăm de fiecare clipă, de fiecare înflorire sau ninsoare… Și toate aceste mesaje de bine au fost postate și pe rețeaua de socializare, determinând admirație și comentarii de bun augur. Așadar, putem afirma că Rodica Dascălu nu scrie doar pentru sine ci face un anume activism în această nișă a frumosului vieții. Rar! Și foarte necesar! Dacă tot ne risipim, să ne risipim în frumusețea sentimentelor și a naturii… Deloc resemnare, ci doar imbold al bunăvoinței, al bunei credințe, al iubirii:

„în prețiosul timp rămas îți dorești să scrii câteva poeme precum niște lentile magice. cu ajutorul lor poți admira mai ușor mirifica lume ascunsă privirii. te scufunzi în adânc și recreezi crâmpeie de viață”.

 

Deși unitar ca tematică, una despre care chiar autoarea la finalul volumului spune că  se referă la „libertatea interioară, iubirea și libertatea interioară. ”, poeziile sunt diverse, fiecare poem pornește de la altă idee, agregându-se la axa centrală a poemelor.

O înflorie a mălinului, niște fețe zâmbitoare de copii, casa copilăriei, grădina toamna, o fântână arteziană, stabilopozii de la Cazinoul din Constanța, chiar un autoportret în oglindă sunt motivații pentru  a îndemna la reflecții, la meditație: „ancorează-te în terenul stabil al ființei. vei primi resurse nelimitate.”

 

Partea a doua a volumului conține prozo-poeme, cu aceeași tematică. Poezia care dă titlul capitolului  Să ies din timp aduce un punct culminant, meditația căpătând accente verticale, de vârf al creației, de finiș urcat ideatic: „să scap de timp, să ies din timp, să economisesc  timp. timpul care nu iartă pe nimeni. nici nu știu când am ajuns spre asfințit. neputințele încep să mă țină strâns în fașa lor nevăzută. călătoria lăuntrică mă apără.”

Aici libertatea alegerilor, a sensurilor, capătă accente mistice, a zborului interior, a împlinirilor spirituale. Există un strigăt al devenirii ființei, oricâtă frumusețe și împlinire ne aduce viața, și aici Rodica Dascălu îl întrevede realist.

Este un volum bine gândit, bine lucrat, cu mesaj bun, este o carte caldă

și-nvăț că în mine este puterea de a privi fără erori, de a urma, de a iubi,

de a ierta...

Apa ei călătorește înlăuntru ca un lung psalm și spală, spală, spală...

Nu avem decât un pas, un zbor de aripă, o secundă universală între curgerea limpede și cea de îngheț a apei vitale, timpul. Un pas, un zbor, o secundă de-a-nțelege...

 

Felicitări!

 

Cristina Ștefan, 8 dec 2021

Cuvânt de editor ArtBook

 

 

 

 

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

”ANATOMIA UNUI IDEAL - Poezia anilor 2000” Mariana Moga Cristina Ștefan – Poezii

  ”ANATOMIA UNUI IDEAL - Poezia anilor 2000”   Mariana Moga Cristina Ștefan – Poezii   Întuneric în dimineți crescânde paznicul a ...