Zen Absolut Poezii din Mileniul al III-lea, cu Adrian Grauenfels, Editura ArtBook, 2016 și Editura Aglaia, 2016
ce blajini erau lupii
Şi era iarnă
grea în pădurea Siretului.
Veneau la gard
şi se uitau cu
jind în ogradă,
uneori
zgrepțănau la foraibărul porții,
dădeau să intre
şi-atunci le
aruncam ceva de mâncare
şi plecau
mulțumiți.
Dar erau blajini în vremurile alea,
aşa că mă
simțeam
un fel de Mowgli
protejat de
lupi.
Tata mă învățase
că lupii
atacă numai
oamenii răi.
Într-o noapte
viscolea aprig,
băteau rafale în
şuier,
perdele de zăpadă
se-nvârteau
acoperind
copaci,
cotețe şi
bucătăria de vară.
Fereastra era
acoperită jumătate.
Nu puteam să
dorm în vuietul ăla,
citeam ceva la
lumina lămpii cu gaz.
I-am auzit
izbindu-se-n uşa de la verandă.
Mi-a fost teamă
să ies. Dimineață
când am deschis
uşa,
în zăpadă erau
două culcuşuri,
chiar sub
fereastră.
Dormiseră lupii
acolo!
M-au păzit de
stihie.
te citesc
Sigur că nu eşti
uşor de citit...
tu sari pe
punctele zarului
şi fiecare punct e un buton...
apăsând, la unul
vine un cod de moarte,
la altul iese un
cod de libertate,
la celălalt se-aprinde lampa...
voi continua
poezia asta.
Nici nu contează
aruncarea zarului în sine,
importantă este
fațeta cubului,
pe 2 aluneci cel
mai des,
dar numai la primul
punct
lumea ta
reacționează ca iarna,
pe 6, rar, când te întâlneşti,
toate cifrele
par să cadă din îngeri
şi se amestecă
aici cu armele,
cu murdăriile,
cu năravurile
omeneşti date la ciur,
numai şi numai
pentru
a le spăla de
fluturii nopții.
Pe 4, vii cu
filozofii peripatetici
iar pe 5 pleci
cu uşa trântită…
Un zar are câte
fețe vrei tu,
uneori ai 100 de
puncte,
butoane de
harnaşament,
alteori sari
într-un picior pe 1,
ca unică măsură
luată din privire.
Şi cauți mereu…
dacă stau şi mă
gândesc bine,
zarul de poezie
e un detonator
de suflet cămui…
locuiesc într-o casă vagon
În prima cameră,
ferestrele sunt
vitralii înalte.
În a doua cameră
pianul şi soba de teracotă.
Pianul este
negru.
Soba e rece. În
a treia cameră intru rar.
Este o cameră
mică fără ferestre.
Cu două uşi.
Una către stradă
şi cealaltă către vecini.
Uşa dinspre
vecini e mereu încuiată şi unsă cu gaz.
Am reuşit să
trec dincolo de ea
când am aflat
diferența dintre perete şi zid.
Camera următoare
e un atelier.
Ajung la ea dacă
prind tramvaiul de 5,30.
Semnez condica
în fugă
şi ajung la timp
să fac o cafea amară şi tare zeităților proscrise.
Urmează trei
camere amestecate şi secrete.
Comunică între
ele prin fire de paianjen alb,
prin bulbi de
flori ciudate
şi prin unde de
şoc, vizibile noaptea.
În camerele
astea şterg praful foarte des.
Penultima cameră
e a păpuşilor.
Aici
funcționează principiul selecției naturale.
Indecent
funcționează.
Nu se mențin
toate umbrele.
Unele dorm.
Altele cântă.
Cele mai multe
mă privesc.
În ultima cameră
nu încap.
Deseori
întredeschid uşa.
Să mă asigur că
rezistă conectarea următoarei case vagon.
ea are imperfecţiuni
în
alcătuire. Ea nu reuşeşte
să fie vreodată
introducere-cuprins-încheiere.
Mersul ei este
împins de nişte motoare
pertinente
tehnic dar ea abordează direcția mereu diferit.
Gesturile ei
sunt flancate de pânzele echivoce,
fluturând în
pofida acelor busolei,
de la est la
vest, de la nord la sud,
fără aşezare
corectă în pagină.
Abordarea ei are
o foarte bună relație
cu ideile
principale
dar respectă
normele de ortografiere
şi punctuație
numai la rezultate implicite.
Aceste rezultate
se pot încadra
la domeniul
corăbii naufragiate,
sau nu, pe
insule himerice şi albastre,
sau se mai pot
încadra cu toleranță,
la subcapitolul
cămile deşertice
în mod convingător
de ilustrare.
Din unghiul
scenic văzută,
caracterul ei
ficțional se relevă,
în primul rând,
în verdele copleşitor din irişi,
formatul
buzelor, al mâinilor şi al finelor ei glezne,
ducând
implacabil la transpunerea
textului în
spectacol tragic.
Însă toate
aceste tehnici rezumative ale alcătuirii ei,
n-au reuşit
măcar o singură secvență reprezentativă.
Ea este
abstractă. Ea este Viclenia Timpului.
suspensii triptice
Nu mai ştiu de
câte luni marte
mă regăsesc în
partea pierdută a lui nu,
mi s-au veştejit
mâinile
de-atâta
fluturat în rămas bun,
când pe țărm,
când pe-un peron
între tei bătrâni,
când pe altă
scară rulantă la metrou,
despart vechimea
în fiecare
început mistuit de cealaltă.
Mereu îmi iau la
revedere
de la singurul
eu...
aş fi vrut să fiu
mai mulți,
să mă înlocuiesc
în plâns măcar,
să-mi lăstăresc
unul două anotimpuri
sau să-mi tacă
altcineva...
dar privesc
mâinile
singurului eu
mințit de un marte repetabil
al sosirilor şi
plecărilor mele.
Odată cu
surparea cocorilor,
odată cu
răsturnarea mugurilor
în stropii
calzi...
vin alta în
sângele meu şi tot în iubire...
cineva curat
cade în mine
ca şi cum în
orbite goale
încolțesc
pajişti,
aşteptând acelaşi ultim miel a lui marte.
cârtiţa
La sfârşitul
zilei de job
ies fericită în
stradă.
Îi privesc, ei,
oamenii prieteni.
Le zâmbesc
amabilă,
unii mirați mă
salută,
alții par a-şi
aminti vag de mine.
Intru în
magazinele mici, de stil,
cu vânzătoare
înțepate
şi când îmi
răspund
la o întrebare
sunt iar fericită.
Nu-mi cumpăr
nimic
dar îmi continui
plimbarea fericirilor mele.
Acum, primăvara,
pasul meu este
elegant
şi fac o
impresie bună, fericită,
sunt convinsă de
asta.
Mai am o
convingere,
că trebuie să
fiu atentă
la toate
noutățile traseului meu
şi memorez în
fiecare zi firme,
firmamente,
maşini, asfaltări,
pomi şi florile
din ronduri,
stâlpii de
electricitate
şi semafoarele
cu numărător de secunde.
Sunt o
bunăvoință vitală
a parcursului
meu stradal.
În fine, surâd
izbăvită în fața uşii
de la scara
blocului.
Uit tot până în
dimineața următoare.
Pot intra eu,
umbra-n cătuşe şi ghimpi,
mogâldeața
lovită cu picioarele vremii,
eu, dosarul
inculpatei de către viață,
eu, amnezica
aceleiaşi zile
în care oameni
prieteni,
fericiți la
rândul lor, mi-au spus: - Exişti!
suportabilul zid
îți scriu
nocturn...
şi cu acelaşi
sentiment
că nu trăiesc în
timpul tău
îmi sunt
împotrivă
şi nu ascund
înserarea
simptom discret
al nopții
dintotdeauna
mi-a fost teamă de întuneric
dar îl scriu
dinlăuntru
pe varul lumii
mele de dincoace de ziuă
tocmai pentru
a-i îmblânzi
nețărmurirea
nocturne vin
răspunsurile
ele sunt
obiectele lui Dumnezeu
prin care joc
bowling
atât de rar
nimeresc unul
în calea bilei
grele de realități
îți scriu...
sunt o nocturnă
şi nu te visez
cum nu visez
lumini
mi-e de ajuns
înnoptarea
acelei păsări
albe de lângă mine
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu